lørdag 15. november 2008

Kråkevisa

Et bilde jeg har laget, inspirert av "kråkevisa". Du vet... den gamle, norske visa om en gigantisk kråke, og en mann som skyter den og bruker kroppsdelene til mange forskjellige, koselige ting?
Men om du ikke gjør det, vil jeg gjerne minne deg på den!
Å en, to tre, fir-:

Mannen han gjekk seg i vedaskog, hei fara i vedaskog,
då sat det ei kråke i lunden å gol, hei fara falturilturaltura.
Mannen han tenkte med sjølve seg, hei fara med sjølve seg,
skal tru nå den kråka vil drepa meg? hei fara falturilturaltura.

Og mannen han spente sin boge for kne, hei fara sin boge for kne,
så skaut han den kråka så ho datt ned, hei fara falturilturaltura.
så spente han føre dei folane tolv, hei fara dei folana tolv,
så køyrde han kråka på låvegolv, hei fara falturilturaltura.

Av skinnet så gjorde han tolv par skor, hei fara tolv par skor,
det beste paret det gav han til mor, hei fara falturilturaltura.
Av tarmane gjorde han tolv par reip, hei fara tolv par reip,
og klørne han brukte til møka-greip, hei fara falturilturaltura.

og nebbet han brukte til kyrkje-båt, hei fara til kyrkje-båt,
som folk kunne sigla på frå og åt, hei fara falturilturaltura.
Av augo så gjorde han stoveglas, hei fara stoveglas,
og nakken han sette på kyrkja til stas, hei fara falturilturaltura.

Og den som kje kråka kan nytta så, hei fara kan nytta så.
han er ikkje verd ei kråke å få, hei fara falturilturaltura.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så morsomt å se denne igjen! Har ikke hørt den på flere år, men satt i å synge heile greia, sånn for sikkerhetsskyld ;o)

Coraline sa...

Jeg hadde ikke visst om den hadde det ikke vært for en gudsforlatt time i 4.klasse på barneskolen. Da jeg fikset på kråka begynte teksten sakte gjenoppstå fra minnet. "Et eller annet om en mann i en skog ogeeh..?" Heldigvis finnes google^^

Kristine sa...

Den sangen er heilt fantastisk! Eg seier berre : GOD STEMNING.

Og biletet ditt er lekkert. Har du lagt det frå botn av (type malt eller noko), eller er det redigering/manipulering av eit anna?

Coraline sa...

Tusen takk! Faktisk er det bare manipulasjon! Jeg kan ikke tegne for fem flate øre. Her er kråka sånn den egentlig ser ut: http://struckdumb.deviantart.com/art/Crow-91130764.
Det er den fuglen der og noen børster og en skogsbakgrunn som er innholdet.